Rik Oerlemans
Owner & Business Partner
Persoonlijke informatie
Geboortedatum: 20-08-1990
Woonplaats: Udenhout
Telefoonnummer: 06 – 20231620
E-mail: rik.oerlemans@cleverpartners.nl
Opleidingen
2015 –2018
Praktijkopleiding tot Register Accountant
NBA
2011 – 2016
Nyenrode University
- Pre Master of Science in Accountancy
- Master of Science in Accountancy
- Post Master Accountancy
2007 – 2011
Bedrijfseconomie/Accountancy
HBO – AVANS Hogeschool ‘s-Hertogenbosch
Werkervaring
Januari 2021 – Huidig
Clever Business Partners | Business Partner
Interim- en adviesopdrachten op het gebied van Finance & Control, Risk & Compliance en IT. *
2019 – 2020
BDO Nieuw Zeeland | Audit
10 maanden Secondment
2011 – 2020
- BDO Audit & Assurance | Audit *
- Jaarrekeningcontrole
- Interim-audit
- Projectmanagement
- Rapportering en cummunicatie
- Coaching & beoordeling
- HR – recruitment en ontwikkeling
- Teamspirit / samenwerking
- (Inter)nationale groepscontroles
2010 – 2011
Deloitte | Audit
Vaardigheden
- Exact **
- SAP **
- Dynamics **
- Sharepoint **
- SPSS **
- Financiële Verslaggeving *****
- RJ *****
- IFRS ***
- US GAAP **
- SOx ****
- Interne Beheersing *****
- Project Management ****
- Fiscaal ***
Sociaal | Teamplayer | Actief | Communicatief vaardig | Nauwkeurig | Doelgericht
Clever Business Partners
Januari 2021 | BrandLoyalty: Internal Audit (SOx)
Als onderdeel van de internal audit afdeling ben ik betrokken geweest bij het uitvoeren en aanscherpen van de SOx audit binnen BrandLoyalty. Een rol waarin het snel eigen maken van de organisatie, de cultuur en de mensen essentieel was om vanaf dag 1 een toegevoegde waarde te kunnen bieden. Effectieve, persoonlijke en directe communicatie tussen diverse afdelingen en (inter)nationale collega’s heeft ertoe geleid dat deadlines zijn behaald met gewenste kwaliteit in uitvoering en documentatie.
BDO Nederland | BDO Nieuw Zeeland
2010 – 2020
Jaarrekeningcontrole
Vanuit mijn rol als (assistent) manager was ik verantwoordelijk als opdrachtmanager voor de aansturing van de controleteams, beheren en ontwikkelen van klantrelaties en het voeren van projectmanagement. Op dagelijkse basis hield ik me bezig met het leveren van kwaliteit, behalen van deadlines en stimuleren en ontwikkelen van controleteams. In het kader van de jaarrekeningcontrole heb ik te maken gekregen met diverse wet- en regelgeving en richtlijnen voor externe verslaggeving, zoals onder andere de RJ/Dutch GAAP, IFRS en US GAAP.
Ik ben verantwoordelijk geweest voor diverse (inter)nationale groepscontroles van opdrachtacceptatie tot rapportages en de bespreking van bevindingen en rapportages met management en directie.
Sectoren / Branches
Gedurende mijn jaren in de accountancy heb ik een divers klantenportefeuille mogen bedienen. Van zorginstellingen en woningcorporaties tot MKB organisaties met een DGA structuur en (beursgenoteerde) groepscontroles in binnen- en buitenland.
Een greep uit de branches binnen mijn portefeuille:
- Groothandel (multimedia, tandheelkundige producten, inkt, hospitality)
- Productie (drukkerijen, glas)
- Retail (o.a. tankstations)
- Projectorganisaties (horeca, hospitality)
- Verhuurorganisatie (hotellerie, vastgoed, entertainment)
- Software (licenties, service, onderhoud)
- Dienstverlening (inzet specialisten, scheepvaart)
- Non-profit (Woningcorporaties, zorginstellingen)
- Overige controles (beoordeling, subsidiecontroles, rapport van feitelijke bevindingen)
Interim-audit
Als onderdeel van de jaarrekeningcontrole heb ik ruime ervaring opgedaan in de beoordeling van de interne beheersing. Van risicoanalyses tot optimalisering en advisering in de vorm van managementrapportages en bespreking met management en directie. Het afwegen van de praktische haalbaarheid en de gewenste uitkomst van alle betrokkenen gebaseerd op de specifieke omstandigheden van de organisatie.
Nevenactiviteiten
Naast de uitvoering van de controles heb ik veel ervaring op gedaan in coaching en trainging van young professionals (1 tot 6 jaar ervaring). Onder andere in de vorm van het geven van jaarlijkse vaktechnische trainingen, training on the job en persoonlijke leiding geven aan controleteams (3 tot 10 personen). Tevens heb ik een rol als individuele mentor/coach vervuld en hierbij diverse accountants geholpen in hun ontwikkeling tot finance professional.
Met mijn positieve mindset en communicatiestijl beoog ik op dagelijkse basis bij te dragen aan de prettige en effectieve samenwerking tussen en binnen verschillende teams in organisaties. Teamspirit en samenwerking staan bij mij erg hoog in het vaandel. Naast mijn finance georiënteerde activiteiten heb ik ervaring in de recruitment in de vorm van netwerkactiviteiten en het voeren van sollicitatiegesprekken.